balck wall galleria

Koulutuslupaukset-taiteilijaryhmä

Koulutuslupaukset-projektin idea on tuoda yhteen suomalaisia kuvataiteilijoita, jotka ovat huolissaan uransa toteutumisesta kuvataiteilijana. Koulutuslupaukset haki ja sai noin viisitoista korkeakoulutettua kuvataiteilijaa kolmen yhteisnäyttelyn projektiin. Edellytyksenä osallistumiseen oli se, että taiteilija on kokenut taiteensa esillepanon haastavaksi ja ettei taiteilijalla ole ollut näyttelytoimintaa tai mielestään merkittäviä näyttelyitä eikä apurahoja vähintään kahteen vuoteen. Emme ole mukana projektissa koska olemme katkeria ja petettyjä, vaan koska meillä on vaikeuksistamme huolimatta suuri ilo omasta tekemisestämme ja ylpeys ammattitaidostamme. Koulutuslupaukset-projektin tarkoituksena ovat myös taiteilijoiden vertaistuen mahdollistaminen ja viihtyvyyden lisääminen Suomen taiteenkentällä, sekä taidekentän monimuotoisuuden tukeminen ja solidaarisuuden edistäminen kuvataiteilijoiden keskuudessa.

Black Wall Gallerian näyttelyssä Koulutuslupaukset pohtivat ihmisen osaa Koronan aikana ja Koronasta huolimatta.

Useimmat meistä kokevat ihmisen kuvaamisen olevan tärkeää omassa taiteellisessa työskentelyssään. Ihmistä kuvaamalla tavoittelemme universaalia ihmisyyttä ja saamme yksinäiseen työhön kaipaamaamme seuraa, kerromme omia tarinoitamme ja tarinoita, jotka ovat jääneet mieltä riivaamaan. Mustille seinille heijastuu kuvauksia ihmislajin luonteesta, sen luontosuhteesta ja ihmisen suhteessa muihin lajeihin. Luonnon katastrofit ja tämän päivän sekä tulevaisuuden uhat ovat myös edustettuna näyttelyssä. Aikana, jolloin kuolema kulkee meitä tavallista lähempää, ja olemme entistä suurempia uhkia toisillemme, luonnon ennakoimattomuus toimii myös vertauskuvana ihmisluonnon arvaamattomuudelle.

Projektin pilottinäyttely oli kesäkuussa 2020 Seinäjoen Galleria Varikossa. Seuraava näyttelymme on Espoon taiteilijaseuran Galleria Aarnissa kesällä 2021. Lisää tietoa Koulutuslupauksista löytyy sivuiltamme Projekti2020.art.blog.

Näyttelyssä ovat edustettuna taiteilijat

på svenska

Koulutuslupaukset

Idén med Koulutuslupaukset-projektet är at bringa ihop finska konstnärer, som är oroande över förverkligandet av deras sin karriärer som bildkonstnär. Koulutuslupaukset hämtade och fick circa femton högutbildade bildkonstnär cirka femton högutbildade bildkonstnärer för projektet med tre gemensamma utställningar. En förutsättning för deltagande var att konstnären tyckte att presentationen av sin konst var utmanande och att konstnären inte hade haft någon utställningsverksamhet eller, enligt hans åsikt, betydande utställningar eller bidrag på minst två år. Vi är inte inblandade i projektet för att vi är bittra och lurade, men för att vi trots våra svårigheter har stor glädje över vad vi gör och är stolta över vår professionalism. Koulutuslupaukset-projektet är också att möjliggöra kamratstöd för konstnärer och öka deras komfort inom det finska konstområdet, samt att stödja mångfalden inom konstfältet och främja solidaritet bland bildkonstnärer.

I utställningen Gallery Black Wall reflekterar Koulutuslupaukset människans roll under och trots Korona.

De flesta av oss tycker att det är viktigt att skildra en person i sitt eget konstnärliga arbete. Genom att skildra människor strävar vi efter universell mänsklighet och får det företag vi behöver för ensamt arbete och berättar våra egna historier och historier som har lämnats att äga. Svarta väggar återspeglar beskrivningar av människans art, dess förhållande till naturen och människans förhållande till andra arter. Naturkatastrofer och dagens och framtidens hot är också representerade i utställningen. I en tid då döden närmar sig oss än vanligt, och vi är ännu större hot mot varandra, fungerar naturens oförutsägbarhet också som en metafor för den mänskliga naturens oförutsägbarhet.

Du kan följa oss i Instagram @koulutuslupaukset och på sidan https://projekti2020.art.blog/