Tapani Tammenpää 90

Taidegraafikko Tapani Tammenpää täyttää näyttelyn aikoihin 90 vuotta. Häntä kutsutaankin Vaasan ”Grand Old Man”:ksi. Hän on julkaisemassa juhlavuonna kirjasen menneestä vuosikymmenen kokemuksistaan kuvataiteen parissa. Tapani on itseoppinut kuvataiteilija, jonka motivaatio taidegrafiikkaan syntyi edesmenneen Jorma Haaviston työväenopiston kurssilla 1970-luvulla. Sitkeä tekeminen ja osallistuminen vei hänet lopulta taiteen ammattilaiseksi. Tapani harjoitteli kuivaneulapiirtämistä entisen kilpaurheilijan tavoin kuuden vuoden ajan, ennen kuin tie valtakunnallisiin näyttelyihin avautui. Hänet hyväksyttiin Suomen taidegraafikkojen yhdistyksen jäseneksi vuonna 1979.

Taiteilijan leipätyö oli Telelaitoksella, josta hän jäi eläkkeelle vuonna 1992, 37 palvelusvuoden jälkeen. Hän toimi Vaasan Taiteilijaseuran puheenjohtajana pariin otteeseen vuosina 1987-1998 sekä johti 14:n vuoden ajan vuonna 1981 perustamaansa Taidegraafikkojen yhdistystä. Sulvassa hän ylläpiti taiteilijataloa liki neljä vuosikymmentä. Siellä hän järjesti perheensä kanssa kesänäyttelyitä ja taidekursseja. Tapani erikoistui metalligrafiikan eri menetelmiin, joista erityisesti kuivaneula-piirtämiseen. Tapani Tammenpää on palkittu mm. Pohjalaisen kulttuuripalkinnolla, Jaakko-patsaalla, vuonna 1995 ja Läänin taidepalkinnolla vuonna 2018. Hänen taiteellista tyyliään voi kutsua realistiseksi symbolismiksi ja hänen teoksensa voi vapaasti yhdistellen johtaa metatodellisuuteen (Vuolijärvi 2006).

Tammenpää avaa taidenäyttelynsä Taidehallin galleriassa lauantaina 30.3.2024 klo.16-18 ja pitää vastaanoton taiteensa ystäville ja taiteilijaystävilleen näyttelyn viimeisenä päivänä 21.4.2024 klo. 14 – 16.

TERVETULOA!