BLACK WALL GALLERYSSA 28.4 - 21.5.2023

PAULA BLÅFIELD JA LEENA NYQVIST

Friendship – Näyttely ystävyyden ylistykseksi

Vaasan Taiteilijaseuran Black Wall Galleriassa 28.4.-21.5.2023

Vuorovaikutus on koko ihmiskunnan yhdessä pitävä voima ja ihminen on perimältään laumaeläin. Suomessa yksinäisyyden aiheuttamat sairaudet ovat suurimpia terveydenhuollon kuluja ja jokaisella tulisi olla edes joku, jota voi sanoa ystäväkseen.

Olemme työryhmä BunnySisters ja tunteneet toisemme lapsesta asti ja nyt vietämme ystävyytemme 50 v. juhlavuotta. Tästä syystä haluamme tuoda esille ystävyyden merkityksen. Olemme kaikki eläneet juuri aikoja, jona emme ole jatkuvasti voineet tavata, tehdä yhdessä asioita tai vain nauttia toistemme seurasta. Viimeaikainen maailmantilanne on tuonut läheisemme meille entistä tärkeämmiksi ja haluamme tuoda uusia tapoja ja ajatuksia sen ilmentämiseen.

Näyttelyssä kerromme tarinan ystävyydestä meistä vuosien varrella otettujen valokuvien kautta. Olemme jo nuorena ottaneet itsestämme yhdessä valokuvia, eräänlaisia sen ajan kaveriselfieitä jo ennen kuin käsitettä edes tunnettiin. Tämä on jatkunut vuosikymmenten ajan ja kuvia on kertynyt satoja. Kuvista on helppo lukea ajan kulun ja elämänvaiheiden tapahtumat ja paikat.

Näyttelymme haluaa nostaa esiin ystävyyden voiman ja antaa ihmisille mahdollisuuden juhlistaa omia ystävyyssuhteitaan ja huomata, miten tärkeitä ja rakkaita läheiset ovat.

Näyttely on kävijöitä osallistava ja he voivat ottaa itsestään kaverikuvia näyttelyesineiksi tuunatuissa huonekeluissa. Kuvat kerätään # toiminnolla nettiin kaikkien katsottavaksi. näyttely on avoin myös ryhmille. Taiteilijat ovat paikalla opastamassa tilauksesta.

Haluamme herättää keskustelua ja tutkia yhdessä yleisön kanssa ystävyyden merkitystä eri elämänvaiheissa, eri kulttuureissa ja eri ikäryhmissä.

Näyttelyssä on Paula Blåfieldin uusia keramiikkateoksia ja Leena Nyqvistin tekstiilitöitä, jotka käsittelevät ystävyysaihetta taiteen keinoin.